Herstructurering Havengebied

COLUMN Van de havenmeester

Ook al bekleed ik deze functie nog niet zo lang, ik heb al menig keer mogen aansluiten bij een bijeenkomst of vergadering met onze haven als onderwerp. Uiteraard een teken dat er veel op stapel staat maar ook het bewijs dat de haven meer is dan een plas water.

Steeds vaker wordt duidelijk dat de aantrekkingskracht van de haven voor watergebonden bedrijven toeneemt. En ondanks het feit dat Enschede geografisch gezien de laatste in het rijtje van havens aan het Twentekanaal is, zijn er veel mogelijkheden hier in deze stad.

En langzamerhand wordt een en ander duidelijk. De hoek bij de Sesam wordt gerepareerd, een voorbeeld van noodzakelijk onderhoud. Lastig voor de schepen en voor de Sesam maar er heerst wel een gevoel dat het allemaal hoognodig is. De oevers zijn als het ware gekapt en geschoren. We hebben nu een goed zicht op de status van de oevers en de taluds. Aan de hand van deze gegevens kan straks worden begonnen met het herstel van de oevers en van de taluds.

De meeste woonboten zijn weg. Uiteraard een bittere pil voor de bewoners maar, hoe cru het ook moge zijn, het geeft de haven wel meer bestaansrecht. In  mijn vorige column sprak ik nog over het aanzicht van de haven vanaf de Lonnekerbrug als ware men in Frankrijk. Dat beeld is er niet meer doordat de oevers aanzienlijk kaler zijn thans. Het zal dus nooit meer hetzelfde zijn en dat willen we ook!

 

Marcel Abels

 

 

 

 

 

 

Havenmeester Marcel Abels

Maar er gebeurt meer. Een redelijk grote rederij heeft besloten om Enschede op te nemen als aanleghaven voor haar passagiersboten, de Switzerland 2.  De eerste keer dat het schip aankwam, schrok ik toch een beetje want vergeleken met onze oude en vertrouwde Waarbeekboot was dit toch even iets anders. De passagiers, eigenaren van de zg. Engelse narrowboten, gingen hier aan wal en werden met de bus naar Boekelo vervoerd voor een ritje in de stoomtrein. Dat kan natuurlijk ook vanuit Hengelo maar ik ben er best trots op dat ze in Enschede aanleggen. Bovendien is dit iets om in de toekomst verder te benutten! 

De jachthaven is voor mij ook nadrukkelijk in beeld geweest de laatste maanden. Op de eerste plaats vanwege hun 75-jarige jubileum, waarvoor nogmaals de felicitaties. Daarnaast was de tewaterlating bij de jachthaven van de kartonnen boot van kunstenaar Filip Jonker zelfs reden voor het NOS journaal om hier een item over uit te zenden. En de vernieuwde en uitgebreide steiger van de jachthaven past in de ontwikkelingen om de haven meer kwaliteit uit te laten stralen. 

Maar dan even over iets wat misschien wel het grootste project wordt in de nabije toekomst: het baggeren. Niemand zal ontkennen dat het baggeren hoogst noodzakelijk is. Uiteraard voor de scheepvaart maar ook voor de aan het water gelegen bedrijven. Op een onlangs gehouden bijeenkomst van Rijkswaterstaat werd weer eens duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn als een schip moet draaien, hetzij bij de Sesam, hetzij bij de zijtak. Maar binnenkort zal het dan gaan gebeuren en dan wordt er echt een begin gemaakt met de aanpak van de haven. 

Marcel Abels